Bolí vás záda a klouby? Více se hýbejte!

Bolavé klouby nejsou výsadou starší generace. Ve vyspělých státech postihují okolo 20 procent obyvatelstva, ženy mají potíže s klouby častěji než muži.

Člověk je uzpůsobený pro život v pohybu. Když pohyb chybí, svaly se mění v tuk, tloustneme, zadýcháváme se do schodů, bolí nás klouby a záda, zvyšuje se riziko civilizačních nemocí.

Naopak pravidelný pohyb odvrací nebezpečí těchto lapálií, zvyšuje pohyblivost a přispívá k duševní rovnováze. Bolestivé klouby mají zůstat v klidu, ale jakmile se stav léčbou zlepší, je dobré každý den provádět cvičení, aby se prokrvily svaly kolem postiženého kloubu a podpořila tvorba kloubního mazu.

Ideální a nejpřirozenější je chůze, k níž nepotřebujeme prakticky žádné pomůcky a provozovat ji můžeme za každého počasí v přírodě i ve městě. Zdraví prospěšná je jakákoliv chůze – do schodů, do práce, pěší túry…

Stále populárnější je chůze s teleskopickými hůlkami – nordic walking. Hůlky jsou zvlášť vhodné pro starší lidi, neboť jim poskytují dostatečnou oporu, zatěžují i horní končetiny a působí příznivě na celý organismus.

Plavání je vhodné pro lidi jakékoliv zdatnosti a hmotnosti, podporuje kardiovaskulární systém, posiluje svaly, šetří klouby a dobře se při něm hubne – za hodinu můžeme spálit 2000 – 4000 kJ, což je srovnatelné s množstvím energie vydané při běhu.

Podobně energeticky náročnou a snadno dostupnou je jízda na kole. Může se jí věnovat kdokoli bez ohledu na váhu a věk.
Stejně jako jiná cvičení prospívá tělu tanec, navíc je při něm zábava a příležitost poznat nové lidi.

Vhodná je také jóga, které přináší uvolnění, snižuje stres a udržuje pružné svaly a klouby. K dalším aktivitám proti „zrezivění“ kloubů patří i práce na zahradě nebo úklid, třeba vytírání podlahy, luxování, mytí oken apod.. Třicet minut denně stačí, starší osoby si mohou tuto dobu rozdělit do dvou až tří bloků. Vždy záleží na zdravotním stavu.

Začínat se sportem není nikdy pozdě. Ale buďte realističtí v posouzení svých možností a nepřepínejte se. Netrénovaný jedinec by se neměl vrhnout po hlavě do namáhavých sportovních disciplín, protože může dojít ke zhoršení degenerativních kloubních obtíží, může si způsobit zdravotní komplikace nebo dokonce vážná zranění.

Předcházet tomu lze, pokud budete tělo zatěžovat postupně a nebudete nic přehánět. Tempo si udávejte sami a naslouchejte svému tělu. Bolest je varovné znamení, věnujte jí pozornost a nikdy ji nepřemáhejte.

Hodně pijte

Voda je důležitá k udržení normální tělesné teploty během cvičení, zabraňuje únavě a svalovým křečím. Odborníci tvrdí, že je lepší se hodně napít po cvičení než ustavičně popíjet v jeho průběhu.

Chcete se správně hýbat? Rádi vám s tím pomůžeme. Ozvěte se nám na 774 57 24 25.

 

Zdroj: www.doma.nova.cz

Add a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *